Comunitatea OSP

Blogul Comunitar

Despre Facebook, Manipulare Emotionala si Tenis

Acest articol este despre marketing. Sau despre ceea in ce se transforma marketingul. Si despre Facebook, sau despre ceea ce se transforma Facebook in. Si despre tenis, sau despre cat de simplu este sa poti manipula.

Dar sa le luam pe rand. Cu cateva saptamani in urma, toata Romania a “luat foc” cand am aflat ca Irina Begu, jucatoarea noastra de tenis, a fost facuta „tiganca de rahat“ in timpul unei partide de catre adversara ei, Caroline Garcia. Toata presa a preluat “stirea”, inclusiv publicatiile care se considera “quality” (Adevarul, de exemplu, aici) si au prezentat-o ca pe ceva serios, sigur, demn de pus in newsletter si creat isterie nationala. Chiar in prima faza, fara nici macar sa precizeze sursa “informatiei”, revenind cu un edit ulterior, cand lucrurile s-au limpezit. Bineinteles, vazand aceste “stiri”, o mare parte din conationalii nostri cu sangele mai fierbinte au tabarat pe pagina de Facebook a frantuzoaicei pentru a-si exprima dezacordul, din pacate de cele mai multe ori intr-un mod extrem de suburban si licentios. Dar ce sa vezi? A doua zi, cand s-au calmat lucrurile, sa aflam ca de fapt nimeni nu a auzit asa ceva, nici Irina sau antrenorul ei, nici arbitrul, nici macar cei din public, ca nu exista nicio inregistrare, nici video dar nici audio si ca totul a fost o mare stire falsa.

S-a sinchisit cineva sa adauge un edit la articolele din ziua precedenta, in care sa spuna chestia asta? Nu. In continuare, articolul din Adevarul se numeste “„Tiganca de rahat!“ Irina Begu a fost jignita grosolan de adversara pe care a eliminat-o la Charleston“. S-a sinchisit vreunul dintre cei infierbantati sa mearga si sa-si ceara scuze, macar asa, din principiu? Nu cred…

Intamplarea asta mi-a adus aminte de o alta, de acum doi ani. In timp ce dezvaluirile lui Edward Snowden tineau capul de afis in zona de stiri tech, o alta stire a trecut pe langa, aproape neobservata, cel putin in Romania. O stire care ar fi trebuit sa genereze o reactie cel putin la fel de viscerala precum cea din “cazul” Irinei. Facebook, cea mai mare retea sociala din lume, cu sute de milioane de utilizatori, a testat/expreminentat cu succes MANIPULAREA EMOTIONALA. Este adevarat, ceea ce a dezvaluit Snowden creaza o panica mult mai mare in mentalul colectiv, decat stirea cealalta. “Everybody lies”, cum bine spunea House, fiecare are cate ceva de ascuns, fie ca e vorba de o aventura, de faptul ca furi cartuse de imprimanta de la munca si le vinzi pe la prieteni sau ca negociezi pe Whatsapp “distractia” pentru weekend. Asa ca, pentru persoanele putin mai simple, temerea ca cineva (in cazul acesta, NSA) ii cunoaste lui toate secretele si ii poate spune oricand neveste-sii (da, NSA ii poate spune) ca el o inseala cu blonda aia din biroul de pe colt este una absolut normala si intemeiata. Si atunci, de ce e cealalta stire mai grava?

Inainte sa ajungem acolo, trebuie sa intelegem putin cam unde suntem la nivel de marketing si publicitate. Lumea evolueaza tot mai rapid, metodele conventionale de publiciate sunt vechi si expirate, atat in outdoor (oamenii petrec tot mai mult timp in casa, in fata unui device, sau mai mereu cu ochii intr-un ecran, atunci cand sunt afara, deci e clar ca panotajul nu prea mai are randamentul de alta data) cat si pe internet, unde aplicatiile de blocat publicitatea sunt extrem de populare si folosite. Pretul psihologic e batran, iar “disable your adblock” usor de combatut cu aplicatii care iti mascheaza aplicatia de adblock in fata detectoarelor. Pana si plasarea de produse si “stirile de presa” fabricate pentru a promova mascat ceva devin, incet, old-fashion. Deci, era nomal ca oamenii de marketing sa nu ramana in ultimele secret weapons pe care le mai au, vezi fermele de conturi fake cu mii de followers care mai dau cate un check-in pe undeva din cand in cand sau departamentele imense care fac cercetare pe continutul viral pentru a intelege de ce. Este timpul pentru nivelul urmator.

Facebook-Emotional-Manipulation-1In iunie 2014, publicatia Academiei de Stiinte a Statelor Unite ale Americii a prezentat un studiu, intitulat “Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks“, studiu realizat de/pe Facebook. Au “participat” aproximativ 700.000 de persoane, membri Facebook, fara ca ei sa fie instiintati sau anuntati in vreun fel, nici inainte si nici ulterior. Ce s-a intamplat in cursul studiului? Facebook le-a filtrat deliberat continutul news feed-ului pentru a le fi prezentate doar un anumit tip de postari, timp in care le-au fost urmarite reactiile. Unora le-au fost prezentate doar postari negative sau triste, celorlalti doar postari vesele, pozitive. Rezultatul a fost exact cel scontat: cei care au primit doar postari negative in feed au postat si ei lucruri negative, cei cu postarile pozitive postand lucruri vesele. Ok, si ce e atat de grav in asta?

Pai pe langa implicatiile de natura etica ale acestui fapt (Facebook si-a “cerut scuze” ulterior pentru “incident” si a spus ca nu mai face), a demonstrat cat de usor sunt oamenii de manipulat, atunci cand te joci cu subconstientul lor. Coroborand asta cu faptul ca Facebook stie despre tine cam tot ce i-ai spus, ca nu uita nimic si ca poate filtra totul extrem de simplu, e doar un pas pana cand totul poate lua o intorsatura extrem de neplacuta. Sa vedem si de ce.

Sub pretexte de genul “socializare” si o modalitate mai “simpla” de a cunoaste oameni cu aceleasi pasiuni, origini, educatie, orice altceva, Facebook a creat cea mai mare baza de date personale de pe planeta. Extrem de simplu de filtrat si categorisit, oamenii au contribuit singuri la crearea ei. Facebook stie unde locuiesti, stie ce scoli ai urmat, unde lucrezi, deci poate foarte simplu sa “stie” ce statut social ai. Facebook stie daca folosesti un dispozitiv “galaxie” si nu un dispozitiv “mar”, pentru ca il folosesti sa accesezi reteaua. Deci, compania producatoare de dispozitive “mar” poate foarte simplu sa cumpere un filtru targetat doar pe oamenii care folosesc dispozitive “galaxie” dintr-o anumita tara, cu un nivel de educatie ridicat si care lucreaza intr-o companie de top, deci isi permit sa-si schimbe dispozitivul. Pana aici, nimic special, este marketing pur. Dar aici intervine problema.

Daca Facebook face in asa fel incat oamenilor din acest target sa le fie filtrate toate postarile pozitive despre dispozitivele “galaxie”, sa primeasca doar postari negative despre ele (bineinteles, controlat, fara ca tu sa-ti dai seama) si, din cand in cand, cate ceva pozitiv despre dispozitivele “mar”? Si asta zi de zi, pentru o anumita perioada. Si imaginati-va ca toate aceste postari sunt postari 100% adevarate, vin de la oameni adevarati, prieteni de ai tai sau prieteni ai prietenilor prietenilor lor, dar redirectionate si aranjate in asa fel incat tu sa nu poti suspecta ca este vorba de publicitate ascunsa sau ca s-ar intampla cel mai mic lucru necurat. In marea majoriate a cazurilor, datorita factorului de incredere si presiunii subconstiente constante, va functiona. Si dupa un anumit timp, dupa ce vei incepe sa “observi” si tu toate problemele si lucrurile suparatoare din dispozitivul tau “galaxie”, te vei indrepta spre “mult prea laudatul de catre toti facebook-cunoscutii tai” dispozitiv “mar”. Aici este diferenta fundamentala intre marketingul classic, care iti spune sa cumperi dispozitivul “mar” pentru ca e cel mai bun si tare si minunat, si manipularea emotionala, care se “joaca” cu tine si mintea ta fara ca tu sa-ti dai seama.

Si nu se opreste aici. Facebook stie ce muzica asculti, ce filme iti plac, unde mananci si ce. Facebook stie daca iti place Coca Cola sau Pepsi pentru ca “vede” in pozele tale din bar/restaurant ce bautura ai mereu in fata. Pentru ca da, Facebook stie sa “citeasca” pozele pe care le publici si sa identifice obiecte, persoane sau locuri in ele. Iar cu noua aplicatie pentru camera menita sa faca lumea sa posteze si mai multe imagini si filmulete, facebook va stii tot mai multe despre tine fara ca tu sa ii mai spui ceva. Facebook iti stie optiunile politice, religioase, sportive, artistice, sociale, atunci cand dai share/like unor articole care critica sau aduleaza pe unul sau pe altul. Facebook iti cunoaste punctele sensibile, stie ce te face “Sad” sau “Happy” (ii “spui” tu in fiecare zi), cand si cum reactionezi si de ce stimuli ai nevoie, stie daca esti fan pisici sau caini si in mod sigur stie cum sa te sensibilizeze sau sa te enerveze instant, daca ar avea nevoie. Facebook stie si ce voiai sa spui, chiar daca nu ai publicat niciodata pentru ca ai sters sau ai scris altceva, pentru ca salveaza fiecare key stroke al tau. Si mai mult de atat, Facebook chiar iti “citeste gandurile”, masurand timpul petrecut de tine atunci cand te opresti din scroll sa citesti o anumita stire sau titlu, fara ca tu sa interactionezi cu postarea respectiva in niciun fel. Facebook stie toate aceste lucruri si a aratat in nenumarate randuri ca are capacitatea necesara sa la analizeze/interpreteze, unul dintre ultimele fiind explicarea mecanismului de analiza care a stat in spatele implementarii noilor butoane de reactii, in care au analizat o cantitate coplesitoare de informatii, folosind procese de big data analytics.

fb-manipulation
Cu toate aceste informatii in spate, cu un algoritm care face destul de simpla trierea si targetarea persoanelor dupa criterii si optiuni aproape nelimitate si cu capacitatea demonstrata de a-si putea manipula emotitional membrii, Facebook risca sa devina un monstru capabil de lucruri incredibil de daunatoare. Putem spune, intr-un considerabil efort de acceptare, ca marketingul a fost mereu subversiv si tricky, mereu a incercat sa se joace cu mintea consumatorilor, sa ii pacaleasca. Dar acesta este un alt nivel. Dupa parerea mea, inacceptabil. Si problema cea mai mare apare atunci cand NU o companie care doreste sa obtina profituri mai mari foloseste acest exploit, ci cand cineva, cu interese mult mai perfide si murdare, utilizeaza astfel de practici pentru a indrepta oamenii intr-o directie sau alta.

Cine poate sa ii opreasca? Ce e de facut? Prea multe, nu. Putem spera ca cei care stapanesc acest sistem detin calitatea morala necesara pentru a nu il folosi in scopuri negative sau ilicite. Din pacate, au ratat startul aproape complet, cu acel studiu extrem de dubios si controversat. Se poate intampla deja, chiar acum, fara ca noi sa stim sau sa suspectam ceva. Pentru ca “that’s the beauty”! Se pot scuza mereu ca “algoritmul e stapan”, pentru ca aproape nimeni nu stie exact cum functioneaza, in totalitate. Exista mereu scuza ca, la un anumit moment dat, algortimul a “decis” ca ai aratat un interes fata de un anumit subiect si de aceea primesti stiri/informatii preponderent pe acel subiect. Deci, in mare, cam totul este acoperit.

Bineinteles, pana la proba contrarie, acesta este doar un scenariu, ceva posibil care se poate intampla oricand, daca nu e deja activ. Si, ca si in cazul presupusei injuraturi ne/adresate Irinei Begu, responsabilitatea de a intelege, de a judeca, de a reactiona intr-un fel sau altul, este a noastra si doar a noastra. Atata timp cat mai putem (daca mai putem) avea ceva de spus. Poate ca a venit momentul sa nu ne mai uitam la Facebook ca la un loc inocent si prietenos in care vedem ce videoclipuri cu pisicute dragalase au mai gasit vecinii sau ce poze sexi a mai postat Inna si sa privim Facebook pentru ceea ce este dincolo de aparente: o masinarie de marketing incomensurabila si tot mai imbunatatita pe zi ce trece, capabila sa maipuleze emotional sute de mii de oameni cu doar cateva clickuri.

Like and Share if you agree.

Later Edit

In primul trimestru din 2016, profitul Facebook s-a triplat (comparat cu aceiasi perioada a anului trecut), in timp ce veniturile au crescut cu 57%. Interesant, nu?

 

Hai cu Shareu'!
Da-mi niste stele!
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)
Loading...
Profile photo of Razvan Tudor Grigore cel Mare
Scrijelit de:

Aici ar trebui sa fie o biografie, dar nu e pentru ca nu e nimic de spus. Decat ca este un loc unde ar trebui scris ceva. Si ce altceva as putea scrie? Ca nu e nimic aici. Nimic de spus.

http://we-promote.it/

1 Comentarii

Poti lasa si tu un Comentariu folosind forma de mai jos.

Comenteaza daca te tine

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Newsletter

  • Aboneaza-te la Newsletterul nostru si primeste gratuit articolele pe email de indata ce apar pe blog.

Salvam Teatrul!

"Am nevoie de renovare, nu joc teatru!" - Teatrul Bazilescu

  • O campanie de responsabilizare sociala a comunitatii "Oare sunt un porc?"
  • Sign | Join

Comentarii Recente

 
  • Gandul zilei de Gicuta

    Omul este o persoana umana!

Evenimente Curente

Afla primul ce se intampla la noi in Comunitate.

 
 
Salvam Teatrul!

Salvam Teatrul de vara din Parcul Bazilescu

  • "Am nevoie de renovare, nu joc teatru!" - O campanie a Comunitatii OSP
  • Sign | Join
 
 
Aegerile OSP

Comunitatea de Proiecte - Un Eveniment OSP 2016

  • Implica-te si tu! Voteaza Proiectul tau preferat sau propune un Proiect si devino admin OSP!
  • Participa | Trimite